أخر الاخبار

اتاري زمان - تحميل لعبه طيارات البنزين للكمبيوتر والموبيل

اتاري زمان ولعبه طيارات البنزين اللي لسه فكرنها وبنلعبها لحد دلوقتي لعبة طايرات البنزين المليئة بالإثارة والمغامرة، من أفضل العاب اتاري زمان واللي مش ممكن ينساها جيل الثمانينات والتسعينات ومع وجود ألعاب اليوم والمحاكاة الواقعية في الألعاب.

اتاري زمان- طيارات البنزين- تحميل طيارات البنزين للكمبيوتر- تحميل طايرات البنزين للموبيل- اتارى- تحميل لعبة طايرات اتاري زمان- طائرات البنزين- طائرات اتاري- أتاري زمان – تنزيل لعب اتاري زمان- تنزيل لعبه طيارات زمان – تنزيل طيارت زمان

تعد لعبه طيارات البنزين مثلها مثل لعبة بابجي ولعبة كول اوف دويتي، ولعبه جاتا وغيرها الكثير من الألعاب لجيل الثمانينات، ولكن لعبة طايرات البنزين ليها وضع مختلف مع زكريات عشناها أيام الشلن والبريزه اللي الجيل بتاع دلوقتي ميعرفهاش.

أنها ردة جبتلك لعبة طيارت البنزين اللي كنا بنلعبها زمان علي الاتاري دلوقتي ممكن تحميل لعبة طايرات البنزين على الكمبيوتر بكل سهولة، والجميل في اللعبة انها خفيفة جدا وحجمها صغير وتشتغل على كل الأجهزة الضعيفة وأي إمكانيات وعلى جميع نسخ الويندوز والأندرويد.


لعبة طيارات البنزين اتاري زمان من أحسن ألعاب الثمانينات

دلوقتي تقدر تحمل لعبه اتاري زمان طيارت البنزين علي الكمبيوتر او تحمل لعبه طايرات زمان علي الموبايل برابط مباشر وبكل سهولة أستمتع مع بابجي الثمانينات لعبة طيارات البنزين.




اتاري زمان 🤩 أتاري 2600 (Atari 2600)‏

اتاري زمان- طيارات البنزين- تحميل طيارات البنزين للكمبيوتر- تحميل طايرات البنزين للموبيل- اتارى- تحميل لعبة طايرات اتاري زمان- طائرات البنزين- طائرات اتاري- أتاري زمان – تنزيل لعب اتاري زمان- تنزيل لعبه طيارات زمان – تنزيل طيارت زمان

اتاري زمان "اتاري 2600"هو نظام ألعاب فيديو صدر في عام 1977 من قبل شركة أتاري وصنع كثير من الألعاب في هذا الوقت وكان مبرمجيها كارلا مينينسكي وكارول شو. لهم الفضل والفضل لله دائما في شعبية استخدام المكونات المادية المستندة على المعالجات الدقيقة واستخدام خرطوشة روم المحتوية على الكود المصدري للألعاب.

ولقي اتاري زمان (اتاري 2600) أقبال كبير في هذا الوقت من قبل مستخدمي ألعاب الفيديو جيم حيث وصلت مبيعاته في هذا الوقت أكثر من 30 مليون نسخة، من جهاز الاتاري وهو رقم كبير في هذا الوقت وقد بلغ سعره في تلك الفترة حوالي 200 دولار وهو رقم عالي أيضا في السبعينات.



العاب اتاري زمان التي صدرت على  اتاري 2600

ومن بعض الألعاب التي صدرت على اتاري زمان  "اتاري 2600"
  • لعبه اتاري زمان - طيارت البنزين.
  • لعبه اتاري زمان برغر تايم.
  • لعبه اتاري زمان باك روجرز.
  • لعبه اتاري زمان دونكي كونج.
  • لعبه اتاري زمان طيار مقاتل.
  • لعبه اتاري زمان فروغر.
  • لعبه اتاري زمان بويان.
  • لعبه اتاري زمان باباي.
  • لعبه اتاري زمان رايفر رايد.
  • لعبه اتاري زمان غالاكسيان.
  • لعبه اتاري زمان البيت المسكون (لعبة فيديو).
  • لعبه اتاري زمان ماريو برذرز.
  • لعبه اتاري زمان مس باك مان.
  • لعبه اتاري زمان سبيس إنفيدرز.
  • اتاري زمان فيديو بين بول.

اتاري زمان العاب اتاري 2600 (Atari 2600)‏ 

اتاري زمان - تحميل لعبه طيارات البنزين للكمبيوتر والموبيل

لعبة طائرات البنزين

صممت لعبه طايرات البنزين في عام 1982 وكان هذا العام بدايات لألعاب الفيديو جيم والتي استحوذت في هذا الوقت علي شهرة كبيرة بين مستخدمي ألعاب الفيديو جيم وهي واحدة من أجمل واروع الألعاب التي عرفها جيل السبعينات و الثمانينات والأجيال الأخرى وإلى الآن لا يزال العديد من الأشخاص يبحث عن طائرات البنزين حيث بتلك اللعبة نرجع للوراء ونتذكر أيام فاتت علينا وكانت أجمل أيام عمرنا.


طائرات الأتاري القديمة

وما أدراك بهذا الوقت لعبه طايرات البنزين هي كانت اللعبة ألأوله والمسيطرة علي الجيل الذهبي جيل الثمانينات مثل لعبة بابجي اليوم ولعبة كود موبيل بالنسبة لهذا الجيل مع الفرق.

والجميل في لعبه طايرات البنزين أنها كانت تتلعب بدراعات تسمي فتيس لأنه شبيه بفتيس الغيارات بتاع العربيه وكان المشكلة في عصبية اللعبة وعشان تجمع نقاط كتير وتخش بيوت مثل بيت كنا بنسميه في اللعبة بيت النمل كان بيبوظ دراعات كتير انت فاكر انت بوظت كام دراع في لعبة طايرات البنزين طبعا بتقولي كتييييير صح.

وكانت مهمة لعبه طايرات البنزين هي تدمير سفن الطائرات ومروحيات الأعداء دون أن تصطدم بهم. ومراقبة مؤشر الوقود اسفل اللعبة لكي لا ينفذ وقودك وإلا سوف تسقط طائرتك. ويمكنك تزويد الوقود للعبه طايرات البنزين عن طريق الطيران فوق خزانات الوقود "FUEL".

وكان آخر جسر قمت بتدميره هو الجسر الذي ستبدأ منه إذا تحطمت طائرتك يااااه والله زمان يا أتاري زمان.

اتاري زمان- طيارات البنزين- تنزيل طيارات البنزين للكمبيوتر

- لعبه طائرات البنزين القديمة للكمبيوتر لعبة ايام زمان الممتعة الان حملها مجانا👇 من موقع القبطان اللعبة خفيفة و متوافقة مع جميع إمكانيات الأجهزة و جميع نسخ الويندوز.

 

طايرات البنزين طريقة اللعب علي الكمبيوتر

اتاري زمان- طايرات البنزين طريقة اللعب علي الكمبيوتر

طريقة لعب طيارات البنزين اتاري زمان علي الكمبيوتر

تضغط في الكيبورد علي

"F1"    لتختار بين اللعب بلاعب واحد أو لاعبان.

"F2"    للباء في لعب جيم.

"F4"    لتغير لون الشاشة في اللعب.

 اللاعب الأول: 

استخدم الأسهم أو المفاتيح.

W  A  S  D  للحركة يمين وشمال وتسريع وتبطئ.

المسطرة  SPACEBAR  نضغط علي المسطرة لضرب الطلقات.


 اللاعب الثاني: 

المفاتيح "O  K  L" للحركة يمين وشمال وتسريع وتبطئ.

"H"  نضغط عليه لضرب الطلقات.


 How to play 

F1 = Select 1 player or 2 players mode

 F2 = start

F4 = change display colors

Player1: ARROWS / WASD = move

SPACEBAR = shoot

Player2: OKL; = move

H = shoot


تحميل لعبه طائرات البنزين اتاري زمان

- يمكنك الان تحميل لعبه طيارات البنزين القديمة للكمبيوتر لعبة أيام زمان الممتعة الان حملها مجانا. اللعبة خفيفة و متوافقة مع جميع إمكانيات الأجهزة و جميع نسخ الويندوز.

- لعبه اتاري زمان طيارت البنزين حجم الملف صغير جدا 432KB تحميل مجاني برابط مباشر.


اتاري زمان- طيارات البنزين- تحميل طيارات البنزين للكمبيوتر- تحميل طايرات البنزين للموبيل- اتارى- تحميل لعبة طايرات اتاري زمان- طائرات البنزين- طائرات اتاري- أتاري زمان – تنزيل لعب اتاري زمان- تنزيل لعبه طيارات زمان – تنزيل طيارت زمان


انقر هنا - مفتاح فك الضغط في مولدات صور تعمل بالذكاء الاصطناعي

وفي النهاية أتمنى أن تستمتعوا بلعبة طيارات البنزين اتاري زمان اللي عمرنا ماهننسا ذكريتها الجميل وعارف ان في ظل التقدم الحالي والمستمر في الجرافيك والألعاب ممكن تكون لعبة اتاري زمان طايرات البنزين متعجبش الجيل الحالي.

ولكنها تمثل الكثير لجيل الثمانينات والتسعينات وانا حبيت ارجع معاكوا بذكريات مستحيل ننساها حمل لعبة طايرات البنزين واستمتع بأيام زمان فعلا على رأى المثل أو المقولة زمان وانا صغير كنت بحلم ابقى كبير ولما كبرت قولت يارتني فضلت صغير زى زمان فعلا أيام الصغر لا تعوض.

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -